To takie proste!
Przedszkole Nr 5 Krasnala Hałabały w Bielsku Podlaskim
Strona głowna  /  ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

W związku z zaistniałą sytuacją, proszę rodziców o prowadzenie ćwiczeń z dziećmi w domu.

Ćwiczenia oddechowe:

- dmuchanie na lekkie piórka

- dmuchanie baniek

- zdmuchiwanie świeczki

- zabawy oddechowo-fonacyjne z wykorzystaniem elementów dźwiękonaśladowczych np. naśladowanie:  węża „ssss…”, muchy „bzzz”, wiatru „szszsz”, „szuuu,szuuu,szuuu”,

Ćwiczenia języka:

- kierowanie języka w kąciki ust w prawo i w lewo

- dotykanie językiem zębów (liczenie zębów)

- czubek języka unosić raz do dołu, raz do góry

Ćwiczenie warg:

- szerokie otwieranie i zamykanie warg

- złączyć wargi płasko, zrobić dzióbek, a następnie uśmiech

- nadymanie policzków

  1. - sa - za

- se - ze

- sy - zy

- so - zo

- su - zu

- sałata – zapałki

- ser – zęby

- syn – pyzy

- sowa – zorro

- suwak – zupa

Zadanie:

Zachęcanie do poszukiwania w najbliższym otoczeniu jak największej ilości przedmiotów rozpoczynających się na: s,z

 

  1. - szo, szu, szy, sze, sza

- oszo,  uszu, yszy, esze, asza

- żo, żu, ży, że, ża,

- ożo, użu, yży, eże, aża

 

- szopa , szufla, szelki, szyny, szalik

- żona, rzeka, żyto, żaba, żółty

 

Zadanie:

Zachęcanie do poszukiwania w najbliższym otoczeniu jak największej ilości przedmiotów rozpoczynających się na: sz, ż

2.  ca, co, cu, cy, ce

aca, oco, ucu, ycy, ece

cacko, cebula, cukierek cytryna, cokół

dza, dzo, dzu, dzy, dze

adza, odzo, udzu, ydzy, edze

sadzawka, ogrodzenie, cudzy, koledzy rydze

 

Zadanie 1 „Duży – mały” (zdrobnienia)

lis – listek                             nos –                           most -

pies -                                     chustka -                    samolot –

krzesło -                                pas -                           sowa –

ser -                                       masło -                      włos  -

 

Zadanie 2 „Mały - duży”

Zabawa ruchowa – rzucamy do dziecka piłkę; jego zadaniem jest odrzucenie piłki i utworzenie zdrobnienia.

zapałka – zapałeczka                        zabawka –

zupa -                                                  gazeta  -

złoto -                                                 gwiazda –

ząb -                                                    Iza –

 

Zadanie 3 „Zabawa z piłką”

Rzucamy do dziecka piłkę i mówimy słowo zawierające „c”. Dziecko odrzuca piłkę i odrzuca to samo słowo lub podaje słowo tworzące liczbę mnogą.

koc – koce

pajac – pajace

noc – noce

widelec – widelce

 

Zadanie 4 „Utwórz liczbę mnogą”

jedna sadzawka- dwie sadzawki

jedna rodzynka – dwie rodzynki

jedna miedza – dwie ……………….

jeden pędzel – dwa …………………

jeden dzwonek - ………………………

jedna wędzarnia - …………………….

jeden rdzeń - …………………………….

 

2. cza, czo, czu, czy ,cze

acza, oczo, uczu, yczy, ecze

czapka, czoło, czub, czepek, czytanka

dża, dżo, dżu, dży, dże

adża, odżo, udżu, ydży, edże

dżokej, dżungla, dżem

 

Zadanie 1 „ Dokończ według wzoru”

szalik – trzy szaliki                           daszek – sześć daszków

szampon –                                        kalosz -

szabla –                                             okruszek -

szafa -                                                paluszek –

 

Zadane 2 „Utwórz zdrobnienia do podanych wyrazów”

żaba -                         żagiel -                          żebro –

rzepa -                       orzeł -                           korzeń –

drzewo -                    jarzębina -                    narzuta –

 

Zadanie  3 „Podziel imiona dzieci na dziewczynki i chłopców”

Czesława, Mareczek, Mieczysława, Haneczka, Czarek, Jareczek, Mieczysław, Aneczka

 

Zadanie  4 „Powiedz, które z wyrazów nie pasuje do pozostałych”

dżokej, rower, ujeżdżalnia

drożdże, rękawiczki, drożdżówka

przyjeżdża, bułeczki, nadjeżdża

dżdżownica, dżdżysty, kubeczek

dżudo, dżudoka, kółeczko

 

3.  masa, osa, busola, wesele, wysypka

     as, nos, kaktus, owies, kaktus, napis, wąs, kęs

 

3. kasza, koszyk, puszek, wieszak, dyszel, liszaj 

   gulasz, kalosz, kapelusz, lemiesz, afisz

 

Ćwiczenia ortofoniczne - opowiadamy co robią szpaki w ogrodzie, dziecko naśladuje odgłosy tych czynności

- szum skrzydeł: szu szu szu

- okrzyk ogrodnika: sio sio sio

- śpiew szpaka: szu sza sze szu sza

- szum wiatru w ogrodzie: wiu wiu wiu

 

Ćwiczenia logorytmiczne

- Dziecko powtarza tekst za rodzicem i wykonuje ruchy o których jest w nim mowa

      Zrób przed siebie krok

      dwa kroki do tyłu i podskok w bok

      Popatrz przed siebie, za siebie

      do góry, w dół i na boki

      i zrób w miejscu trzy kroki

- Ćwiczenie chodu dośrodkowego i odśrodkowego z powtarzaniem rymowanki

     Ęk, pęk, balon pękł!

     A z balona wyszła wrona

     bardzo mądra i uczona (ukłon)

 

4. Powtórz

waza, koza, kuzyn, prezent, ogryzek, lizak, zbroja,

zdanie, zgiełk, zlew, złoto, zmartwienie, znak, zryw

zapalona zapałka                     zamknięte muzeum

złoty zegarek                            zabroniona jazda

 

1. Ułóż zdania z wyrazami:

zupa, zabawki, zebra

 

Powtórz

marzenie, pożar, róża, pierze, dyżurny,

drążek, żbik, żłobek, żmija, żwir, żniwa

żółta róża                      obrażona koleżanka

porządne podwórze       olbrzymi grzyb

dyżurny strażak             brzydki żart

 

1. Ułóż zdania z wyrazami:

żaba, żyrafa, żółw

 

5. Słuchanie odgłosów z otoczenia

Dziecko w ciszy nasłuchuje, a potem opowiada co słyszało, np. odgłosy z ulicy, czyjeś wołanie, szmery za ścianą

 

Co może wydaje szmery lub dźwięki?

Dziecko chodzi po domu i "szuka" dźwięków

- otwiera i zamyka szafki

- przesuwa zabawki i krzesła

- puka w szyby i kaloryfer

- odkręca i zakręca kran

 

Twórcze ćwiczenia dźwiękonaśladowcze

- jak pada deszcz? kap-kap-kap

- jak wieje wiatr? sz-sz-sz (mocniej, lekko)

- jak spadają jabłka z drzewa? pac-pac-pac

- jak śpiewają wróbelki? ćwir-ćwir-ćwir

-jak szczeka pies? hał-hał-hał

 

Rozwiąż zagadki. Narysuj odpowiedź do wybranych przez siebie zagadek

Co to za pękata pani?

Sukienki szeleszczą na niej.

Kto ją z sukienki rozdziewa,

ten łzy z potokiem wylewa

(cebula)

 

Jabłka i gruszki, śliwki i wiśnie, morele i ananasy.

Jak jednym słowem możemy nazwać te wszystkie zdrowe rarytasy?

(owoce)

 

Kredą rysujesz i piszesz na niej,

najczęściej wisi na szkolnej ścianie

(tablica)

 

Po dniu nastaje, gwiazdy z rękawa

po niebie rozsypuje

(noc)

 

Połącz wyrazy które się rymują. Przeczytaj lub powtórz głośno pary wyrazów

buziaczek -------> kabaczek

beczka                 teczka

kubeczek             kaczka

kluczyk                maczek

paczka                Mareczek

wnuczek             haczyk

raczek                brodacz

pączek               bączek

mecz                  słuchacz

badacz               mruczek

puchacz             miecz

 

6. Gimnastyka buzi i języka

 

1. Ćwiczenia oddechowe  - dziecko nabiera powietrze nosem, a następnie mówi wyliczankę na wydechu:

Niezapominajki to są kwiaty z bajki!

Rosną nad potoczkiem, patrzą żabim oczkiem.

 

2. Ćwiczenie języka

- Wysuwanie języka do przodu – język wąski i szeroki

- Liczenie językiem dolnych i górnych zębów

- Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka

- Ćwiczenia szybkiego wymawiania zgłosek „tr”, „br”

 

3. „Pary”. Połącz w pary odpowiednie obrazki. Nazwij je. Z każdym słowem ułóż zdanie.

 

 

 

4. Rozwiąż zagadki. Narysuj odpowiedź  do jednej z nich.

 

Słodki, pachnący, zdrowy,

Wiśniowy, malinowy.

Bardzo ci smakuje,

Chleb nim posmarujesz .    (dżem)

 

Spulchnia ziemię

To nie wróg.

Mieszka w ziemi

Nie ma nóg.   (dżdżownica)

 

Ta zagadka jest o grzybach,

A o jakich ? Zgadniesz chyba!

Na tych grzybach zimą, wiosną

Smaczne placki w piecach rosną.   (drożdże)

 

7. Powtórz zdania

Pies stoi smutny

Na wiosnę pod lasem rosną sasanki

Sarenka skubie listki

Włosy są spięte spinką

Po stawie pływają gąski

W lesie są smukłe sosny

 

Utrwalanie s, z, c, dz - ćwiczenia logopedyczne LINK -> https://youtu.be/HTqLOO8Unnw

 

Powtórz zdania

To nasza szkoła

Pod szafą stoją myszy

Dzieci muszą jeść kaszę

Zbyszek pisze wiersze

Mama szyje na maszynie

 

Utrwalanie SZ, Ż, CZ,DŻ - ćwiczenia logopedyczne LINK -> https://youtu.be/bCJgqnAWyxI

 

8.

1. Wymyśl zdanie – zabawa słuchowa

Ułóż 5 zdań z wyrazami o tematyce związanej z Dniem Dziecka.

 

2. Naucz się na pamięć wiersza pt. „Pod sosnami”

 

Mama sarna do sarniątka mówi:

„Serce moje! Tam jest strumyk,

Tam pod lasem zbudujemy domek.”

Pozbierały i gałązki,

I chrust w lasku całym.

Zbudowały piękny domek,

„Pod sosnami” go nazwały.

 

3. Naucz się na pamięć wiersza pt. „Szary szarak”

  • zaznacz „sz” w tekście
  • określ, gdzie słyszysz „sz” w wyrazach (początek, środek wyrazu)

 

Szarak szary sza, sza, sza

Szare futro, uszy ma.

Szu, szumi woda,

Sze szeleści krzak,

Szarak umyka cicho, jak szpak.

 

9.

1. a) Powtórz tekst opowiadania wykorzystując jak najwięcej wyrazów z głoską „z”.

 

Przygoda Izy

 

   Iza to zuch dziewczynka. Umie sama wszystko zrobić.

   Dziś Iza zamiata swoją izdebkę. Potem pójdzie na łąkę i nazrywa niezapominajek do wazonu.

   Łąka jest niedaleko zagrody. Tuż za płotem.

   Chodzi Iza po łące i zrywa kwiatki. Z wiązanką niezapominajek wraca Iza bruzdą do zagrody. Nagle słyszy tupot nóg. Rozgląda się i widzi, jak wprost na nią pędzi rozbrykana koza. Iza zaczyna uciekać, ale na próżno. Zaczepiła bucikiem o wystający kamień i bęc w bruzdę. Wiązanka rozsypała się wokół bruzdy. Koza podbiegła do porozrzucanych kwiatów i zaczęła zajadać zielone listki. Zjadła wszystkie, oblizała się długim językiem i zadowolona odeszła.

   Iza jest zrozpaczona. Jeszcze bardziej od zniszczonej wiązanki zmartwiła ją zabrudzona bluzeczka i rozdarte skarpetki. Dobrze, że Iza umie wszystko sama zrobić. Oczyści bluzeczkę i załata rozdarte skarpetki.

 

b) Wykonaj rysunek do opowiadania.

 

2. a) Przeczytaj z pomocą rodziców wiersz „Marzenia żuczka i żabki”

 

Żuczek o żabce tak ciągle marzy,

marzy, że może ślub się wydarzy,

że żuczek z żabką się wnet ożeni,

żuka marzenia żaba doceni.

 

A żaba często marzy o mężu,

lecz nie o żuku, tylko o wężu,

który jak długa, wąska wstążeczka

wije się pięknie jak każda rzeczka.

 

Marzenia żabki, marzenia żuka,

są takie same – każde z nich szuka,

każde z nich szuka sobie partnera,

lecz według innych cech go dobiera.

 

b) Narysuj żabkę i żuczka.

 

10.

1. Odgadnij głoskę, która powtarza się w wymienianych w wierszu wyrazach. Powtórz z rodzicem cały wiersz.

 

„Jaka to głoska”

 

Car, cegła, cebula,

nie ma głoski w ulach.

Zawsze bywa w cenie,

w cyrku i na scenie.

Cement i cekiny,

brak jej u rodziny.

Które dzieci wiedzą,

niech głoskę powiedzą.

 

2. Opowiedz swoimi słowami tekst pt. „Sadzawka” wykorzystując jak najwięcej wyrazów z głoską „dz”.

 

W parku jest sadzawka. Wokół sadzawki rosną liliowo-białe dzwonki. Wysokie ogrodzenie odgradza sadzawkę od ulicy. Ja i moi koledzy spędzamy tam popołudnia, brodząc po wodzie, chłodząc się w upały. Zabieramy ze sobą jedzenie. Najlepiej smakują kolby kukurydzy odgotowywanej w słonej wodzie, albo słodkie rodzynki. Zbędne są pieniądze, aby dzień był miło spędzony.

 

3. Narysuj bohatera opowiadania. Spróbuj samodzielnie przeczytać to opowiadanie.

 

„Kruczek”

 

Czesio dostał ślicznego pieska. Nazywał się Kruczek. Kruczek miał spiczasty nos, czarne oczy i czarną łatkę na czubku głowy. Był mądry i szybko przywiązał się do Czesia. Często wychodził z Czesiem na spacer. Wtedy Czesio spuszczał go ze smyczy, a on biegał po łączce. Pewnego czerwcowego dnia Kruczek nie czekał na Czesia jak zwykle. Wybiegł z domu i już więcej nie wrócił. Zrozpaczony Czesio po czterech dniach oczekiwania, napisał ogłoszenie o swojej zgubie. I już następnego dnia wieczorem przyprowadził Kruczka pewien pracownik poczty. Znalazł Kruczka włóczącego się po ulicy. Zabrał do domu, lecz gdy przeczytał ogłoszenie zaraz go przyprowadził. Tak więc Kruczek wrócił do Czesia.

 

4. Naucz się na pamięć wiersza.

 

„Dżdżysty dzień”

 

Dżdżysty dzień,

brzydki dzień.

Drzewa mokre całe.

Aż od tego dżdżu

wyglądają białe.

 

11. 

W związku ze zbiżającym się końcem roku, zachęcam do korzystania z internetowych pltform logopedycznych. 

 

https://www.mimowa.pl

 

http://www.superbelfrzy.edu.pl/category/gry-edukacyjne/logopedyczne/

 

http://juzwiem.edu.pl/cwiczenia

 

http://4.bp.blogspot.com/-oPdxtOrfwxM/VJW7M-ixf_I/AAAAAAAAEBE/XGBCLQeBwr0/s1600/książeczka.bmp

 

http://ktotomowi.pl/gry

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-06-19