To takie proste!
Przedszkole Nr 5 Krasnala Hałabały w Bielsku Podlaskim
Strona głowna  /  ZAJĘCIA KOREK-KOM.
ZAJĘCIA KOREK-KOM.

Propozycje zadań i ćwiczeń do wykonania :

Proszę wykonać zadania z karty pracy nr 25 i 26 , dwie kolejne )

file:///C:/Users/User/Downloads/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_25_43.pdf

Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej:

- Wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów,

- Liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach;

Kształtowanie ogólnej spostrzegawczości wzrokowej:

- Odtwarzanie układów obrazków, elementów, liter ( ale też np. guzików, klocków , kredek itp)

- Rozpoznawanie i wyliczenie z pamięci zaobserwowanych elementów obrazka, układu figur, układu liter. ( jw. guzików, klocków,kredek itp. )

Bardzo proszę w najbliższym czasie o wykonanie następujących ćwiczeń:

- karty pracy nr 29 i 30

file:///C:/Users/User/Downloads/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_25_43.pdf

29: dziecko najpierw rysuje drogę palcem wskazującym, ręki dominującej , nie dotykając ścian tunelu, następnie ołówkiem/kredką,

30: analogicznie postępujemy w kolejnym ćwiczeniu, każdą linię kolorujemy inną kredką

Proszę zwrócić uwagę aby w trakcie ćwiczeń dzieci były skupione na rysowaniu drogi, nie odrywały palca/kredki od wyznaczonej linii i nie wypadały z  wyznaczonej drogi.

 CZĘŚĆ KOREKCYJNO – USPRAWNIAJĄCA

  1. „Sum” – nauka rymowanki – ćwiczenie pamięci słuchowej oraz koordynacji wzrokowo – słuchowo- ruchowej

Płynie duży sum, sum, sum

Wokół słychać szum, szum, szum

Małe rybki – co, co, co?

Uciekają aż  na dno

- Zwracamy uwagę na dokładne wymawianie słów

  • Zabawa w parach –wypowiadanie rymowanki razem z umówionym sposobem wyklaskiwania

Płynie (każdy klaszcze w swoje dłonie

Duży (klaśniecie w dłonie partnera)

sum, sum, sum (klaśnięcie 3x o swoje kolana)

i tak dalej…..

2. „Zrób tak …” – dz. wykonuje polecenia według instrukcji  R. – ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała określanie prawej i lewej strony własnego ciała.

Dzieci wykonują zadania zgodnie z poleceniem:

  • wyciągnij do przodu lewą rękę, prawą rękę,
  • tupnij prawą nogą,
  • prawą ręką dotknij kolana,
  • lewą ręką dotknij prawego ucha,,
  • połóż woreczek na prawej nodze,
  • połóż woreczek z przodu
  • połóż woreczek obok siebie

uwagi: Dz. ma założoną frotkę na lewej ręce

 CZĘŚĆ RELAKSACYJNO- ODPRĘŻAJĄCA

1.„Rzeczka” – masaż relaksacyjny – nawiązywanie bliskiego kontaktu i dzielenie się przestrzenią z drugą osobą.

Wykonujemy masażyk na plecach dziecka, następnie zmiana ,wykonuje dz. na plecach rodzica:

Tutaj płynie rzeczka, 2x – ( zaciśniętą w pięść dłonią „rysujemy” na plecach bieg rzeki )

Obok przeszła pani na szpileczkach 2x (palcami wskazującymi obu dłoni na całej powierzchni pleców )

Tu przebiegło stado koni 2x ( obie dłonie zaciśnięte tupią po całej powierzchni pleców)

Tu przeszło stado słoni 2x ( obie dłonie na płasko j.w.)

tutaj pada deszczyk 2x – ( opuszkami wszystkich palców dłoni, na całej powierzchni pleców            

                                           naśladujemy padający deszcz )

czy przeszedł cię dreszczyk? – ( palcami wskazującymi obu dłoni łaskoczemy szyjkę)

Wszystkie ćwiczenia dobrze jest powtórzyć/utrwalić co najmniej trzy razy w tygodniu.

Ćwiczenia codzienne:

Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej:

  • Wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów ( (na początku, na końcu i w środku wyrazu).
  • Liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach;
  • Podział lub synteza wyrazów: sylabowa i głoskowa ( dzielenie wyrazów na sylaby np. mama : ma-ma, głoski: m-a-m-a itp
  • Dopowiadanie zaczętych wyrazów i zdań. np. do…..( -m, -ek, -mino), kończenie zdań np. Dzisiaj jest….., Bardzo lubię gdy… itp.

 Ćwiczenia sprawności manualnej, pamięci i skupiania uwagi.

Cele ćwiczeń rozwijających sprawności manualne:

-usprawnianie motoryki rąk,

-rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, orientacji kierunkowo-przestrzennej, koordynacji 

 wzrokowo-słuchowo-ruchowej,

Bardzo proszę w miarę możliwości o wykonanie kart pracy nr 1,2 ( ćwiczenia można przerysować na zwykłą kartkę w kratkę lub wydrukować )
 

file:///C:/Users/User/Downloads/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_1_24.pdfzy my

Ćwiczymy pamięć i skupienie uwagi :

https://view.genial.ly/5e95a496d82ffd0dbff5dbb4

Sypkie obrazy:

- to prosta ale kreatywna zabawa wykorzystująca wrażenia dotykowe polegająca na tworzeniu obrazków z różnych sypkich materiałów

Cele:

•Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

•Dotykanie różnych materiałów pomaga dzieciom zdobyć informacje dotykowe, które są niezbędne do rozróżniania poszczególnych elementów.

•Ćwiczenia chwytu szczypcowego przygotowującego do wszystkich aktywności wdomu i szkole.

•Odwrażliwianie na dotyk –oswajanie różnych sypkich materiałów.

•Nauka łączenia różnych materiałów.

•Rozwijanie sprawności manualnych.

•Organizacja i planowanie obiektów na kartce.

Materiały:

•Różne sypkie materiały w różnych kolorach: mąka, cukier, kawa, herbata, majeranek, kurkuma, papryka czerwona (mielona), suszona kukurydza, kminek, imbir, mak, kolendra w ziarnkach, soczewica czerwona, zielona, brązowa; ryż itp.

•Klej.

•Kartonowe kartki papieru

Miejsce:

Wygodne miejsce przy stole.

Przebieg zabawy :

1.Rysowanie ołówkiem na kartkach prostych obiektów, np, kwiatek, kot, biedronka, drzewo, dom, piłka w paski, ryba itp. Pokazujemy, pomagamy w razie konieczności i wykonujemy z dziećmi krok po kroku.

2.Pokrywanie klejem poszczególnych figur i nakładanie na nie wybranych przypraw lub ziarenek. 3.Całość powinna być wypełniona wybranym sypkim materiałem będącym tłem kompozycji.

4.Kontrolowanie przebiegu aktywności.

Wszystkie ćwiczenia dobrze jest powtarzać w ciągu tygodnia.

A teraz kilka ćwiczeń przy piosence, zaproście do zabawy całą rodzinę :

 https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A&feature=share&fbclid=IwAR3INHviDsFtqA7a4UMZxnUtAFLMAZCjeq07GYVM0LqUc2mrVIsMLnuKCuo

W tym tygodniu proponuję ćwiczenia utrwalające określenia słowne dotyczące stosunków przestrzennych.

1.Umieszczanie przedmiotów według instrukcji słownej.

      Przebieg : Rodzic umieszcza w pokoju różne przedmioty np.: piłka,krzesło, zegarek,  

  klocek, jabłko lub inne:

  jabłko -na stole

  klocek - pod krzesłem

  piłka - obok szafki

  zegarek - na telewizorze

  krzesło - obok stołu

Zadanie dziecka polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania, gdzie są umieszczone poszczególne przedmioty?

2.Umieszczanie klocków według instrukcji słownej.

       Przebieg : Dziecko układa klocki według poleceń rodzica.

                        Przykładowe polecenia :

przed sobą połóż żółty klocek

z prawej strony żółtego klocka połóż niebieski klocek

z lewej strony żółtego klocka połóż zielony klocek

na żółtym klocku połóż czerwony klocek

na niebieskim klocku połóż biały klocek

na zielonym klocku połóż różowy klocek

3. Położenie klocków (mogą być inne zabawki , które dzieci mają w domu).

          Przebieg : Dziecko odpowiada na pytania rodzica dotyczące położenia   

                            poszczególnych klocków.

Przykładowe pytania :

na jakim klocku leży różowy klocek ?

pod jakim klockiem leży żółty klocek?

na jakim klocku leży biały klocek ?

jakie klocki leżą obok żółtego klocka ?

4.Zabawa ruchowa.

       Przebieg i przykładowe polecenia : Dzieci wykonują polecenia rodzica ,do udziału w  

       zabawie zachęcamy wszystkich członków rodziny z którymi mieszkamy np. :

-  na środku dywanu stanie np. Kasia

-  obok Kasi stanie tata

-  za Kasią stanie brat

-  z prawej stronie brata stanie siostra

-  z lewej strony brata stanie mama itd.

5.Uzupełnianie obrazka.

         Przebieg : Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym domkiem

                          oraz różne elementy narysowane przez rodzica, które musi 

                          wyciąć i przykleić (narysować) według wskazówek rodzica.

Przykładowe polecenia:

-  dym przyklej ( narysuj) nad kominem

-  z prawej strony domu przyklej ( narysuj) płotek

-  na płotku siedzi kotek , naklej (narysuj) go

-  z lewej strony domku przyklej (narysuj) drzewo

-  nad drzewkiem przyklej (narysuj) ptaszka

-  nad domkiem naklej (narysuj) słoneczko

Analiza sylabowa wyrazu:

dziecko nazywa obrazek następnie dzieli słowo na sylaby-wyklaskując je. Pod obrazkiem zamalowuje tyle kwadracików ile jest sylab ( karta pracy nr 39)

file:///C:/Users/User/Downloads/Diagnoza_Karty_wyrownawcze_25_43.pdf

Na zakończenie proponuję powtórzyć piosenkę i zaprosić rodzinę do wspólnej zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A&feature=share&fbclid=IwAR3INHviDsFtqA7a4UMZxnUtAFLMAZCjeq07GYVM

0LqUc2mrVIsMLnuKCuo

Ćwiczenie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia:
 

Bardzo proszę o wykonie następujących ćwiczeń ( układanie puzzli):

https://www.miniminiplus.pl/noddy-detektyw-w-krainie-zabawek/gry/noddy-puzzle

Rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej oraz poznawczej :

Proponowane zabawy rozwijają u dzieci koordynację wzrokowo-ruchową oraz procesy poznawcze.

1.Tropiciel kształtów- (kilka przedmiotów ) obrysujemy kształt każdego przedmiotu i układamy przedmioty przed dzieckiem, zachęcamy do dopasowania przedmiotu do odpowiedniego kształtu.

2.Pingpongowy komin- wykorzystujemy tubę po folii kuchennej, przywiązujemy do nogi stołu,poręczy, piłkę wrzucamy do tuby i obserwujemy jak wylatuje.

3.Stemplowanie- można wykorzystać ziemniaki, korki od wina , nakrętki- ziemniaka przekroimy na pół i wytniemy wzór, pomalujemy farbą i gotowy stempelek

Stemplowanie wykonujemy na kartkach z bloku, można zaproponować stworzenie wzoru dywanu , obrazu, tapety itp.

Polecam strony internetowe:

www.mojedziecikreatywnie.pl

www.domowyprzedszkolak.pl

Rozwijanie spostrzegawczości.

Szukamy misia. Umieszczamy misia ( lub inną zabawkę) w pokoju, tak aby był łatwo widoczny dla dziecka. Prosimy dziecko aby wzrokiem odszukało misia. Można utrudnić zadanie i trochę schować misia np. za doniczką.

Prosimy dziecko aby określało położenie zabawki, np. :

- jest za…, pod…, obok…., przy…, na…, przed

Ćwiczenie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia c.d.

https://www.miniminiplus.pl/noddy-detektyw-w-krainie-zabawek/gry/noddy-puzzle

W trakcie codziennych zabaw rodziców z dzieckiem, warto znaleźć stałe miejsce dla zabaw opartych na dotyku, które nazywane są masażykami. Masażyki uczą dziecko: orientacji we własnym ciele, pomagają poznać kierunki (góra-dół, prawo-lewo) i pozwalają mu doznawać wszelkiego rodzaju bodźce dotykowe. Ponadto pozwalają dziecku skoncentrować się na sobie, swoim ciele, dzięki czemu się ono uspokaja i odpręża.

Dzisiaj proponuję masażyk afrykański :

 Afrykańskie słońce mocno w plecy piecze    (rysowanie koła)

 Nasz  jeep (dżip) po pustynnym piasku wolno jedzie   (rysowanie dwóch małych kół)

 Wtem widzimy słonia, który wolno człapie    (naśladowanie palcami chodu słonia)

 Przy palmie siedzi małpa po głowie się drapie    (drapanie)

 A ja przytulam się mocno do mojego taty    (gest objęcia partnera)

 Bo właśnie biegną do nas ogromne żyrafy    (uderzanie delikatnie pięściami)

 Wtem burza piaskowa niebo przesłoniła    (rysowanie chmur)

 Cała nasza grupa w namiocie się skryła.    (rysowanie trójkąta).

Zabawa ruchowa: Kogo można zobaczyć w zoo?”ćwiczenie orientacji kierunkowej.

„Kogo można zobaczyć w zoo?

”W zoo jest wesoło,   (3 razy klaszczemy w dłonie)

ludzie chodzą wkoło,   (obracamy się wokół własnej osi)

byk ma duże rogi,   (podnosimy ręce do góry i wysuwamy 2 palce)

bocian nie ma nogi,   ( stoimy na jednej nodze)

foka pływa w stawie,   (dłonie na ramionach i wykonujemy wiatraki)

nie widać jej prawie, słonie wodę piją,   (wyciągamy do przodu wyprostowana rękę, drugą na plecach i machają trąbą)

niedźwiedzie się biją,   (naśladujemy boksowanie)

sowa w domku siedzi,   (krzyżujemy ręce na piersiach i wykonujemy przysiad)

boi się niedźwiedzi...   (poruszamy się w prawo i w lewo).

Gdzie jest moja pociecha?”Pomóż zwierzakom odnaleźć swoje pociechy -doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej.

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/gdzie-jest-moja-pociecha

Zabawa słuchowa: „Jakie zwierzę słyszysz?” doskonalenie percepcji słuchowej.

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/jakie-zwierze-slyszysz

„Plastelinowe zawijańce „ - rozwijanie sprawności manualnej

przygotowujemy plastelinę, dzieci formują długie cienkie wałeczki z plasteliny, następnie zawijają je i formują z nich różne zwierzęta  wg własnego pomysłu lub tak, jak na poniższym filmie

( ćwiczenie to doskonale ćwiczy precyzję i koordynację drobnych ruchów palców )

https://www.youtube.com/watch?v=YvGea0DqCcY

Ćwiczenia codzienne:

Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej:

  • Wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów ( (na początku, na końcu i w środku wyrazu).
  • Liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach;
  • Podział lub synteza wyrazów: sylabowa i głoskowa ( dzielenie wyrazów na sylaby np. mama : ma-ma, głoski: m-a-m-a itp
  • Dopowiadanie zaczętych wyrazów i zdań. np. do…..( -m, -ek, -mino), kończenie zdań np. Dzisiaj jest….., Bardzo lubię gdy… itp.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa

Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to umiejętność łączenia tego, co oczy widzą z tym, co dłonie wykonują. Dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne.

PROPOZYCJE ZABAW DOSKONALĄCYCH KOORDYNACJĘ WZROKOWO –RUCHOWĄ:

1.Takie same Zaproponuj dziecku zabawy, w których będzie musiało posegregować przedmioty według wspólnej cechy. Może to być: układanie budowli z klocków tego samego koloru; zebranie do oddzielnych pudełek misiów, lalek, piłek; oddzielenie piłek dużych od małych. Ta “zabawa” może być też wykorzystana... do sprzątania pokoju!

2.Korale Królowej Karoliny Nawlekanie elementów na sznurek wymaga dużego skupienia i precyzji ruchów. Wielkość oczek w nawlekanych elementach oraz grubość sznurka (nitki / rzemyka) musi być dobrana do możliwości dziecka. Zróbcie korale z koralików z dużym oczkiem albo makaronów (np. rurek).

3.Czego brakuje? Wybierzcie wspólnie z dziećmi kilka rzeczy różniących się kształtem i przeznaczeniem. Połóżcie je na środku pokoju i uważnie się im przyjrzyjcie. Poproś dziecko, by na moment zakryło oczy, a w tym czasie wyjmij jedną z rzeczy. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie, co zostało zabrane. Zabawę wykonujcie na zmianę -ile razy jesteś w stanie przypomnieć sobie, czego brakuje?

4.Tor przeszkód Wszelkie ćwiczenia gimnastyczne są dobrym sposobem na ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. W warunkach domowych możecie zrobić tor przeszkód dla... piłki. Ułóżcie trasę z różnych przedmiotów. Dziecko będzie musiało turlać piłeczkę po torze; możecie zamiast piłki wykorzystać samochodzik.

Ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej, pamięci słuchowej i wzrokowej. Usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej.

1.Zabawa „Imię i gest”. Wypowiedz swoje imię z jednoczesnym ukłonem, następnie poproś dziecko, aby wypowiedziało swoje imię z ukłonem. Wypowiedz swoje imię z jednoczesnym podskokiem, następnie poproś dziecko, aby wypowiedziało swoje imię z podskokiem. Wypowiedz swoje imię z jednoczesnym obrotem dookoła osi, następnie poproś dziecko, aby wypowiedziało swoje imię z jednoczesnym obrotem dookoła swojej osi.

2.Co jest na obrazku?” Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, ćwiczenie sprawności dłoni i palców podczas przyklejania obrazka Dziecko siedzi przy stoliku. Otrzymuje obrazek np. kota pocięty na cztery części. Zadaniem dziecka jest ułożyć obrazek i przykleić go na kolorową kartkę.

3.„Wskaż zwierzę” Ćwiczenie uwagi i analizy słuchowej

Dziecko wskazuje w grze komputerowe, gdzie jest zwierzę.

https://www.miniminiplus.pl/kochane-zwierzaki/gry/zwierzeta-hodowlane-i-domowe

4.„Mruczek i przyjaciele” Ćwiczenie pamięci słuchowej i wzrokowej, ćwiczenia ortofoniczne, Dziecko siedzi na dywanie, przed nim rozłożone są pluszowe zwierzaki (wśród nich kot, kaczka i pies). Nazywa wszystkie zwierzęta.

Czytamy wiersz T. Dobrska "Jak Mruczek uczył się pływać"

Mruczał mruczek: "Kaczko miła,gdzie się pływać nauczyłaś?"

Ja bym też tak pływać chciał .

Miau, miau, miau, miau.

Spróbuj, wszak to nic trudnego.

Hop do wody skacz kolego!

Łapką machaj tak jak ja.

Kwa, kwa, kwa, kwa.

Prychał kichał w wodzie Mruczek.

Ledwo żywy na brzeg uciekł.

A nasz Bryś się z tego śmiał.

Hau, hau, hau, hau.

Zadaniem dziecka jest zapamiętać, jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu i wybrać ich pluszowe odpowiedniki. Następnie czytamy wiersz drugi raz, a dziecko powtarza wyrażenia dźwiękonaśladowcze występujące w wierszu (miau,kwa, hau). Na koniec ustawia 3 wymienione zwierzęta w szeregu, dziecko odwraca się,schowaj jedno zwierzątko. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, którego zwierzątka brakuje. Trudniejszą wersją może być zwiększenie ilości bądź zamiana miejsc zwierzątek.

5.„Po nitce”

Ćwiczenie analizy sylabowej wyrazów, ćwiczenie równowagi i koordynacji wzrokowo –ruchowej, utrwalanie kolorów. Na dywanie rozłożone są trzy kolory włóczki w formie plątaninki. Każdy kolor włóczki prowadzi do innego przedmiotu, który lubią koty (miska, karton mleko, mysz zabawka). Zadaniem dziecka jest dojść po nitce (noga za nogą) do jej końca, nazwać umieszczony tam przedmiot.

6.Zwijanie wełny (nitki) w kłębek. Powodzenia.

A dzisiaj na wesoło, różne zabawy dla małych i dużych.

Upoluj robaka

Pamiętacie te żelki w kształcie dżdżownic? Dzieciaki na pewno też! Wrzućcie je do miski ( lub inne) i wręczcie dzieciom pincetę lub szczypce. Niech same zapolują na ulubione przysmaki a przy okazji poćwiczą chwyt pęsetkowy. Jeżeli nie możecie używać żelek, użyjcie drucików kreatywnych lub kawałków papieru, bibuły.

Podkop

Zaopatrzcie się w ceratę, folię ochronną lub stare gazety i pudełko (miskę) wypełnioną mąką/piaskiem. Dziecko może przebierać rączkami w mące albo przekopywać ją łopatkami. Można w mące ukryć różne przedmioty, które dziecko przed odkopaniem nazywa.

Wyklejanie kropek z plasteliny na kartkach papieru dostarcza wielu bodźców sensorycznych. Ćwiczy motorykę małą; wzmacnia mięśnie palców, pobudza zmysł dotyku, wpływa na koordynację wzrokowo-ruchowo-przestrzenną i umożliwia planowanie motoryczne. Poza tym to świetna frajda…

Formuj z plasteliny paluszkami małe kulki i przyklejaj je w miejsca pustych kropek na arkuszach, dopasuj kolory. Nazwij owoce lub warzywa.

Rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej

Poziom rozwoju percepcji wzrokowej odgrywa bardzo ważną istotną role w przygotowaniu dziecka do nauki pisania i czytania. Umiejętności te wymagają dokonywania analizy i syntezy wzrokowej , co z kolei warunkuje prawidłowe spostrzeganie znaków graficznych : liter, cyfr i innych symboli umownych.

Propozycje ćwiczeń:

1.Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach .Rodzic pokazuje przez chwilę dziecku kolorowy obrazek (z książeczki , którą ma w domu)i zachęca , aby przyjrzało mu się dokładnie ,a następnie zakrywa obrazek. Dziecko ma wymienić jak najwięcej zapamiętanych szczegółów z obrazka.

2.Układanie figur, liter, cyfr z patyczków (według wzoru i bez wzoru)Ćwiczenie polega na układaniu z patyczków lub wypalonych zapałek modeli figur (kwadraty, prostokąty , trójkąty) liter: A, T, K, F, E, H, I, L, M, N, Y lub cyfr: 1,4,7 itp. według wzoru pokazanego przez rodzica lub samodzielnie bez wzoru według instrukcji słownej rodzica. Układ zależy od wieku i możliwości indywidualnej dziecka.

3.Składanie pociętych figur z papieru (kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt) według wzoru .Rodzic wycina z dowolnego papieru figury i kładzie przed dzieckiem kolejno całe figury,prosząc, aby dokładnie im się przyjrzało. Następnie dziecko otrzymuje figury w częściach i ma z nich (najpierw z 2, a potem z 4 i 6 części ) złożyć taką samą figurę spoglądając na wzór.

4.Kreślenie kształtów graficznych w powietrzu.

- Rodzic „kreśli" palcem w powietrzu proste figury geometryczne (koło, trójkąt,kwadrat). Zadaniem dziecka jest naśladowanie tych ruchów. Jeśli dziecko ma duże trudności przy naśladowaniu ruchów – rodzic wykonuje ręką dziecka odpowiednie ruchy.

- Rodzic „kreśli" palcem w powietrzu kształty wybranych liter(dzieci starsze) Dziecko naśladuje jego ruchy z jednoczesną artykulacją. Najpierw w powietrzu, a potem na materiale stawiającym mały opór, np. na tacy z mąką lub kaszą.

5.Odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych elementów wzrokowych oraz stosunków przestrzennych, jakie między nimi zachodziły.

Do ćwiczeń należy przygotować: kilka drobnych przedmiotów -co mamy w domu (gumka, ołówek, linijka, łyżka , kreda itp.), oraz figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru(koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt) Przebieg ćwiczenia:

- Rodzic układa na stole kilka przedmiotów. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie jak największej ich liczby oraz wskazanie miejsc, na których leżały. Przykładowo, prowadzący eksponuje dwukrotnie te same przedmioty, ale zmienia się ich układ. Zadaniem dziecka jest wskazanie różnic ,,Co się zmieniło’’ między dwoma kolejno eksponowanymi układami

- Rodzic układa na stole figury geometryczne z kolorowego papieru. Zadaniem dziecka jest zapamiętać i ułożyć po pewnym czasie te same figury w tych samych miejscach.

Życzę miłej zabawy i nauki! Powodzenia.

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-06-21