To takie proste!
Przedszkole Nr 5 Krasnala Hałabały w Bielsku Podlaskim
Strona głowna  /  Kółko przyrodnicze.
Kółko przyrodnicze.

Szanowni rodzice, drogie dzieci

Zgodnie z wytycznymi MEN przekazujemy Wam informację dotyczącą pracy w domu z kółka przyrodniczego.

29.04.2020

Temat: Światowy Dzień Ziemi

Tydzień temu był Światowy Dzień  Ziemi .To największe ekologiczne święto świata. Dzień ten obchodzony jest od 1970 r. Gdy masz urodziny, wszyscy składają Ci życzenia. Dziś powinna otrzymać je Ziemia.  Wykonaj z dostępnych w domu materiałów plastycznych piękną laurkę lub plakat na temat „Ziemia wyspa zielona”. Zdjęcie pracy prześlij do swojej wychowawczyni

5-latki H. Danilczuk

6-latki J. Kubaj

06.05.2020

Temat: Zdrowa żywność. Zakładamy hodowlę cebuli.

Zdrowa żywność to najlepsza inwestycja dla twojego ciała i umysłu.

Spróbuj z rodzicami lub starszym rodzeństwem ułożyć zdrowy jadłospis na cały dzień.

Wysiew w ziemię nasion, sadzenie  sadzonek: pojęcie rozsada.

Rozsada -młode rośliny wyhodowane z nasion w inspektach, szklarniach lub na rozsadnikach, przeznaczone do wysadzenia na miejsce stałe.

Przygotowanie rozsady to nic innego jak wysiewanie nasion i uprawa młodych siewek w kontrolowanych warunkach, przed wysadzeniem na miejsce stałe. W tym okresie zapewniamy siewkom odpowiednią temperaturę, wilgotność i światło. Samodzielne wyprodukowanie zdrowej rozsady warzyw nie jest trudne.

Ilustracja wzrostu rośliny od nasionka do dojrzałej postaci.

 

Załóż hodowlę:

 Domowy eko szczypiorek w 10 dni. Wszystkie potrzebne materiały na pewno masz w domu. Dbaj o roślinki. Pomoże Ci w tym mały Kacperek:

https://www.youtube.com/watch?v=BoNJMyvWOws

 

13.05.2020

Temat: Zwierzęta małe i duże.

Tematem dzisiejszych zajęć są zwierzęta chronione w Polsce. Dowiecie się jakie zwierzęta są chronione w naszym kraju.

Spróbuj odgadnąć jakie zwierzęta są na rysunku:

Ssaki pod ochroną

Ptaki pod ochroną

 

Poproś rodziców o wydrukowanie kolorowanki, możesz ja pokolorować kredkami, mazakami lub wykleić  kolorowym papierem. Wykonaną pracę prześlij do swojej wychowawczyni.

5-latki H. Danilczuk

6-latki J. Kubaj

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/zubr-europejski

20.05.2020

Temat: Zachowania w sytuacjach niebezpiecznych. Pożar, atak psa, ukąszenie i użądlenie.

Numer alarmowy 112

997 Policja

998 Straż Pożarna

Pożary

Najczęstszą przyczyną powstawania pożarów są:

  1. bezmyślne bądź umyślne działanie człowieka,
  2. zwarcia i wady instalacji elektrycznych,
  3. wyładowania atmosferyczne.

W razie pożaru
Jeśli zauważyłeś pożar to:

  • Masz obowiązek powiadomić o tym osoby zagrożone, straż pożarną lub inne służby ratownicze.
     
  • Użyj prostych sposobów by ugasić pożar w zarodku - gaśnica, woda, koc gaśniczy:
    • jeśli ubranie pali się na Tobie - zatrzymaj się, połóż na ziemi i obracaj do chwili zduszenia ognia, ucieczka spowoduje tylko zwiększenie płomienia,
    • jeśli pali się tłuszcz w naczyniu kuchennym - ugaś go solą kuchenną lub po prostu nakryj szczelną pokrywką.
  • Nie gaś urządzeń elektrycznych wodą - mogą być pod napięciem, postaraj się odłączyć zasilanie elektryczne.
     
  • Nie próbuj gasić ognia, którego nie jesteś w stanie opanować, wyprowadź wszystkie osoby zagrożone w bezpieczne miejsce i w razie potrzeby udziel pierwszej pomocy.
     
  • Gdyby pożar i swąd dymu obudził Cię ze snu - zbadaj, czy drzwi są ciepłe, jeżeli tak to nie otwieraj ich lecz użyj innych dróg by opuścić pomieszczenie (np. przez okno, o ile jest to możliwe) lub usilnie wzywaj pomocy, wymachując przez okno białym obrusem, prześcieradłem:
  • jeśli musisz wyjść przez pomieszczenia zadymione to zakryj usta i nos gęstą tkaniną, okryj się czymś trudno zapalnym i przemieszczaj tuż przy podłodze - dym i gorące powietrze unosi się do góry, a dołem powietrze jest bardziej czyste i chłodne. Bądź przygotowany! Dym drażni oczy.
     
  • Opuszczając mieszkanie zabierz ze sobą wszystkich domowników
    • dzieci potrafią chować się przed ogniem w miejscach, z których ich nie widać: w szafie, pod łóżkiem, pod pościelą itp.

Pod nadzorem rodziców możesz wykonać doświadczenie

https://www.youtube.com/watch?v=pEKfldKafAI

Atak psa

Pamiętać należy, że psy komunikują się ze sobą za pomocą postawy ciała, wzroku czy dźwięków i nie zawsze nasze reakcje są przez nie odbierane zgodnie z naszą intencją.  Często zatem nieświadomie inicjujemy u psów reakcje będące odpowiedzią na sygnały, jakie wysyłamy do nich swoją postawą, gestami czy wzrokiem. Do najczęściej przejawianych przez nas zachowań, budzących agresję u psów są:

  • Głaskanie obcych psów bez zgody właściciela
  • Wchodzenie na teren strzeżony przez psa- posesji lub też zbliżanie się do pilnowanych przez niego przedmiotów
  • Wykonywanie gwałtownych ruchów, machanie przedmiotami w pobliżu psa
  • Patrzenie psu prosto w oczy, które może być interpretowane przez zwierzę jako wyzwanie
  • Zabieranie psu pożywienia lub zbliżanie się do jedzącego psa
  • Uśmiechanie się szeroko- może być odbierane jako pokazywanie zębów co oznacza bojowe zamiary
  • Rozdzielanie gryzących się psów.

Jeśli  staniemy w obliczu bezpośredniego ataku i nie masz możliwości podjęcia żadnych działań zaradczych przybierz „pozycję żółwia”. W tym celu:

a)      Spleć dłonie do wewnątrz

b)      Schowaj kciuki do środka

c)       Załóż ręce na kark i zasłoń nimi uszy

d)      Uklęknij

e)      Przyciągnij głowę do kolan

Pozycja taka może być odebrana przez atakujące zwierzę jako gest uległości i wpłynąć na zmniejszenie zainteresowania naszą osobą a nawet rezygnację z ataku. Jeśli nawet to nie nastąpi, dzięki „żółwiowi” chronimy głowę oraz wystające, najbardziej narażone na atak części ciała.

Ukąszenia i użądlenia

Letnia pora sprzyja bliższym kontaktom człowieka z przyrodą. Częściej opuszczamy domy, częściej wyjeżdżamy poza miasto, częściej wkraczamy na pola, łąki, do parków i lasu. Wszędzie tam może dojść do użądleń przez osy, szerszenie, pszczoły i trzmiele. Użądlenia tych owadów mogą okazać się bardzo niebezpieczne przede wszystkim dla osób uczulonych na jad owadów. Mogą stanowić
w tym wypadku zagrożenie dla ich życia.
W związku z tym należy unikać:

  • przebywania w pobliżu pasiek,
  • spożywania na świeżym powietrzu owoców, ciastek, słodkich napojów,
  • spacerów boso po łąkach.

Reakcje alergiczne na użądlenia przez owady

  • Pokrzywka, swędzenie i obrzęk w miejscu użądlenia.
  • Uczucie ciężaru w klatce piersiowej i trudności w oddychaniu.
  • Chrypka i obrzęk języka.
  • Zawroty głowy i nagły spadek ciśnienia krwi.
  • Utrata przytomności lub zatrzymanie akcji serca.

Postępowanie w ramach pomocy przedlekarskiej w przypadku użądlenia
Gdy użądli Cię pszczoła lub osa, aby zapobiec wnikaniu jadu do ciała natychmiast wyciągnij żądło. W tym celu podważ je paznokciem lub końcem szpilki. Uważaj! Gdy usuwasz żądło dwoma palcami, możesz wtłoczyć jad do ciała. Żądło pszczół wyrywa się najczęściej z pęcherzykiem (zbiorniczkiem) jadowym. Żądło os pozostaje w ciele jedynie przy przypadkowym złamaniu, a wielkość wprowadzonej dodatkowo porcji jadu przy niefortunnym jego usuwaniu jest minimalna. Przy masowych użądleniach zaleca się ścięcie zbiorników jadowych ostrą brzytwą, nigdy maszynką do golenia.
Po użądleniu staraj się przez najbliższe kilka godzin nie pozostawać samotnie.
Połóż się, nie chodź! Ułóż się z uniesionymi biodrami i podniesionymi do góry nogami.
Aby zmniejszyć ból, miejsce użądlenia możesz przetrzeć octem, plastrem cebuli, rabarbaru lub pokrojonym i umytym korzeniem pietruszki. Ból uśmierza bardzo zimna, czysta woda, a nawet ślina. W miejsce użądlenia możesz przyłożyć lód.
Gdy użądli Cię pszczoła w którąkolwiek z kończyn, unieś ją do góry, w celu zmniejszenia obrzęku.
Załóż opaskę uciskową powyżej miejsca użądlenia (dotyczy przypadków, w których użądlenie miało miejsce w którąś z kończyn). Zmniejszy to szybkość rozprzestrzeniania się jadu do czasu osiągnięcia w płynach ustrojowych terapeutycznego poziomu dostępnych leków objawowych.
Użądlenie w nasadę języka lub usta może grozić uduszeniem. Pierwszą pomocą w tym przypadku jest rozpuszczenie w ustach jednej łyżeczki soli kuchennej, która ługuje jad z błony śluzowej. Dobrze jest powtórzyć ten zabieg. Sprawdza się także w praktyce ssanie kawałka lodu lub szybkie przełykanie zimnych napojów.
W przypadku niebezpiecznego użądlenia w gałkę oczną, włóż głowę pod kran, wpuść do oka strumień wody, aby wypłukać jad. Następnie podaj do worka spojówkowego jedną kroplę roztworu kortyzonu.
Po użądleniu nie drap się. Rozdrapana rana może spowodować ropne zapalenie (rzadziej ma to miejsce po użądleniu przez pszczoły, które są "wegetariankami"). W razie ubytku tkanki konieczne jest odkażenie użądlonej okolicy i nałożenie jałowego opatrunku.

27.05.2020

Temat: Doświadczenia.

Na zajęciach często robiliśmy wspólnie doświadczenia. Teraz możecie pokazać rodzicom  jak się bawiliśmy. Pamiętajcie że możecie je wykonać pod nadzorem osoby dorosłej. Poniżej znajduję się link z doświadczeniami. Miłej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=NyOhE-uYAvQ

https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts                  

https://www.youtube.com/watch?v=76ZgHTw8thA

03.06.2020

Temat: Roślinność i zwierzęta pól i łąk.

Łąka

Zanim ludzie wycięli większość lasów na terenie naszego kraju, to naturalne zbiorowiska trawiaste, czyli łąki, występowały tylko w dolinach zalewanych regularnie przez rzeki i na wysokich stokach górskich. Drzewa nie mogły tam rosnąć, ponieważ w dolinach niszczyły je powodzie, a w górach warstwa gleby była zbyt cienka, aby korzenie mogły odpowiednio głęboko w nią wrosnąć.

Obecnie łąki występują na terenie niemal całej Polski. Nie porastają ponownie lasem głównie dlatego, że albo są regularnie koszone na siano, albo wypasa się na nich zwierzęta hodowlane. Na łąkach rośnie wielu gatunków traw i innych roślin zielnych.
Trawy szybko zasiedlają nowe tereny, gdyż ich korzenie i podziemne łodygi rozrastają się bardzo szeroko. Magazynują też wytworzone w liściach składniki pokarmowe, chroniąc je przed zjedzeniem przez roślinożerców. Jednocześnie korzenie służą do rozmnażania – w ten sposób trawy budują zwartą darń. Zgryzanie trawy przez zwierzęta ani jej koszenie nie niszczy tej rośliny; Przeciwnie pobudza ją do lepszego wzrostu. Łąka jest środowiskiem życia wielu różnorodnych roślin oraz zwierząt.

Pole

Wiele lasów zamieniono na pola uprawne. Różnią się one od łąk. Na łąkach jest ogromna różnorodność roślin, zaś na danym fragmencie pola uprawia się każdego roku tylko jeden gatunek rośliny. Na polu z reguły w kolejnych latach zmienia się uprawę, a na łące przez wiele lat rosną te same rośliny. Pola orane są co roku, a łąk się nie orze.Najważniejszą cechą odróżniającą pola od innych środowisk jest konieczność regularnego nawożenia. Na polach po zbiorze plonów nie ma wystarczającej ilości szczątków do wytworzenia przez destruentów próchnicy. Gleba staje się więc uboższa. Na polach wykonuje się też zwykle wiele zabiegów, takich jak oprysk środkami chemicznymi w celu usunięcia niepożądanych roślin, zwierząt i grzybów. Zabijane są w ten sposób organizmy zbędne lub niepożądane dla rolnictwa.

Niektóre łąki (zarówno te naturalne, jaki i założone przez człowieka) wykorzystywane są do wypasu takich zwierząt, jak bydło, konie, owce czy kozy. Rośliny są tu nie tylko zjadane, ale też deptane i naturalnie nawożone odchodami zwierząt. Tak wykorzystywane obszary nazywamy pastwiskami.

Rośliny i zwierzęta łąk i pól

W Polsce na łąkach żyje wiele różnych roślin. Dostarczają one paszy dla zwierząt hodowlanych i dzikich. Można tu spotkać liczne trawy, a także koniczynę, groszek i mniszek. W wilgotnych miejscach pojawia się szczaw i jaskry. Takie łąki są koszone raz lub więcej razy w roku. Na siedliskach suchych i ubogich (skały, piasek, rumowiska) tworzą się murawy, na których wypasa się owce. Na polach rosną te rośliny, które są uprawiane, a także inne rośliny, które rozsiały się tam same, bez pomocy człowieka. Ważnym składnikiem pól są miedze – pasy zieleni między polami, na których rosną rośliny typowe dla łąk:

  • Koniczyna to roślina pastewna, ale też miododajna i lecznicza
  • Jaskier to jedna z pospolitych roślin łąk. Jaskry są szkodliwe dla zwierząt i bezwartościowe jako pasza, ale odgrywają ogromną rolę dla owadów jako bogate źródło nektaru
  • Szczaw ma miękkie, kwaśne, jadalne liście
  • Mak polny rośnie najczęściej na miedzach (granicach między polami). Uprawia się go w celu uzyskania ziaren używanych do sporządzania potraw

Na łąkach spotyka się liczne gatunki zwierząt, a wśród nich przede wszystkim liczne bezkręgowce. Wśród owadów należy wymienić pasikoniki i grające wieczorami świerszcze. Są także motyle, mrówki, trzmiele oraz wiele różnych pająków. Żyją tu także płazy (np. żaba trawna i ropuchy) oraz gady – węże i jaszczurki. Na łąkach gnieżdżą się kuropatwy i przepiórki, a pożywienia szukają trznadle, szczygły i myszołowy. Na łąkach można też spotkać niewielkie ssaki: myszy, krety i zające.

Na polach uprawnych żyje znacznie mniej zwierząt. Najczęściej są to te same zwierzęta, co na łąkach. Przychodzą w poszukiwaniu łatwo dostępnego pokarmu. Często można tu spotkać bociany i wrony. Podczas wiosennych i jesiennych przelotów na polach można spotkać duże stada gęsi. Na polach leżących w pobliżu lasów często żerują dziki i sarny. Wiosną nad polami słychać śpiew skowronka – to ptak gnieżdżący się na ziemi. Pola są idealnym środowiskiem życia dla owadów żywiących się uprawianym gatunkiem. Przykładem są stonka ziemniaczana lub gąsienice motyli.

  • Pasikonik to duży owad, który wydaje dźwięki poprzez pocieranie odnóżami o krawędzie pierwszej pary skrzydeł
  • Kuropatwa jest wielkości kury. Łatwo ją rozpoznać po wyprostowanej sylwetce podczas biegu. Jej gniazdo to zagłębienie w ziemi, wysłane trawą. Zagrożona stara się uciec biegiem, by odciągnąć uwagę drapieżnika od gniazda. Jeśli wróg jest zbyt blisko – odlatuje
  • Skowronek gnieździ się w zagłębieniu w ziemi wysłanym trawami. Zjada części roślin i owady. Samce wytrwale śpiewają, wznosząc się przy tym na dużą wysokość. Dzięki temu śpiew skowronka słychać na znaczną odległość
  • Myszy żyją w norach, w których gromadzą zapasy. Zjadają głównie nasiona, ale też inne części roślin, a czasem owady
  • Zając jest wielkości średniego psa. Długie tylne nogi sprawiają, że zwierzę niezgrabnie chodzi, za to niezwykle szybko biega
  • Stonka ziemniaczana pochodzi z Ameryki Północnej. Rozprzestrzeniła się w Europie dopiero 100 lat temu wraz z dostawami żywności płynącymi z Ameryki. Żywi się pędami ziemniaków, ale zjada też liście pomidorów

Ciekawostka

Wiele zwierząt żyjących na łąkach ma maskujące ubarwienie. Na przykład zając i przepiórka są beżowo?brązowe i trudno je dostrzec wśród roślinności. Są niewidoczne do tego stopnia, że ludziom pracującym w polu zdarza się nadepnąć na siedzącego wśród zbóż zająca.

Przepiórka prowadzi skryty i częściowo nocny tryb życia. Łatwiej ją usłyszeć niż zobaczyć. Samce są większe od samic oraz bardziej barwne. Samice mają jednolite ubrawienie, dzięki czemu są lepiej zamaskowane i mogą bezpiecznie wysiadywać jaja

Zadania

1.Dowiedz się, jakie rośliny uprawia się na polach w okolicy twojego miejsca zamieszkania. Czy są to rośliny spożywcze, czy też uprawia się je w innych celach?

2. Namaluj łąkę na kartce A4. Prace prześlij wychowawczyni.

10.06.2020

Temat: Uzyskaj odznakę „Przyjaciela przyrody”

Zadanie 1

Wskaż nazwy roślin typowo łąkowych

  • Sosna
  • Koniczyna
  • Mak polny
  • Trawa
  • Pieczarka
  • Tulipan

Zadanie 2

Wskaż nazwy zwierząt, które można spotkać na łące

  • Lis
  • Kot
  • Żubr
  • Zając
  • Biedronka
  • Mysz
  • Kuropatwa

Zadanie 3

Wskaż grzyby jadalne

  • Borowik
  • Muchomor
  • Maślak
  • Borowik Szatański

Zadanie 4

Jaki jest numer alarmowy

  • 115
  • 112
  • 306

Zadanie 5

Kiedy obchodzimy Światowy Dzień Ziemi

  • 22 kwietnia
  • 24 marca
  • 17 czerwiec

 

Zadanie 6

Które ptaki są pod ochroną w Polsce

  • Wróbel
  • Dzięcioł
  • Skowronek
  • Papuga
  • Bocian Biały
  • Kawka

Zadanie 7

Połącz liście z owocami

Drogie Dzieci.

Związku z tym, że nie możemy się spotkać na naszym kółku odznaki i dyplomy „Przyjaciela przyrody” otrzymacie jak wrócimy do przedszkola.

Pozdrawiam Pani Grażynka

 

 

 

 

 

 

                                                                                                            

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-05-31