Przedszkole Nr 5 Krasnala Hałabały w Bielsku Podlaskim

Porozmawiajmy o złości.

ponad 9 lat temu

Emocje są centrum ludzkiego życia, towarzyszą nam od zawsze i są pierwszym językiem wszystkich ludzi. Mogą one działać hamująco, ostrzegać przed zagrożeniami oraz zwiększać chęć do działania.

Wiek przedszkolny jest okresem szybkiego wzrostu zdolności językowych, intelektualnych, wiąże się również z rozwojem obrazu własnej osoby. Wszystkie te czynniki wpływają na rozwój emocjonalny dziecka. Od 2 r.ż zaznacza się wyraźny wzrost zdolności mówienia o emocjach i refleksji nad nimi.  Dzięki rozmowom z dorosłymi dzieci zdobywają wiedzę o: własnych emocjach, o tym jak je kontrolować, oraz jak je rozpoznać u innych osób.

Wydaje się, że jedną z trudniejszych emocji jakiej musi nauczyć się mały człowiek jest złość

Złość to powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje utrata poczucia kontroli. Złość jest często związana z powtarzającym się oddziaływaniem czynników stresogennych. Osoba narażona na działanie bodźców stresogennych, bez poczucia możliwości reakcji na nie może zaczynać reagować złością.

Złość wyrażana jest spontanicznie: krzykiem, gestami, czasem rękoczynami. Reagowanie złością jest często ucieczką od odpowiedzialności, wówczas gdy człowiekowi wydaje się, że jest niezdolny do rozwiązania trudności. Ludzie wpadają w złość również, gdy nie mają pewności o słuszności własnych poglądów, ale dopuszczają, że nie mają racji.

W przeciwieństwie do gniewu, złość nie jest reakcją kontrolowaną.

Jednym ze sposobów radzenia sobie ze złością jest uczenie dzieci jej wyrażania. Nie możemy im dać przyzwolenia na przejawianie złości i gniewu w postaci zachowań agresywnych. Należy nauczyć dzieci wyrażani emocji w sposób społecznie akceptowany. Dobrym rozwiązaniem jest opracowanie kodeksu, który jasno i konkretnie określa granice zachowania. Wskazane jest ciągłe odwoływanie się do ustalonych zasad. Ważne jest również rozmawianie w trudnych chwilach. Należy wskazywać mocne strony dziecka, aby je dowartościować. Warto stosować różne formy aktywności, przede wszystkim zabawy ruchowe, swobodne, pobyt na dworze, które sprzyjają zaspokojeniu  potrzeb dziecka. Ważne jest zorganizowanie miejsca i czasu na wyciszenie, odpoczynek i relaks. Warto stosować biblioterapię. Na podstawie baśni, bajek i opowiadań uczymy dzieci rozpoznawania uczuć i analizowania zachowania bohaterów.